Kungliga biblioteket

Kungliga biblioteket är inte bara Sveriges nationalbibliotek – det är en myndighet som att bevarar, digitaliserar och dokumenterar samlingar. Mediascreen levererar digital signage till entrén utomhus.

Kungliga biblioteket i Humlegården i Stockholm öppnade 1878. Som myndighet har de sedan sent 1900-tal ansvar för mer än 18 miljoner objekt i olika samlingar, som även omfattar ljud, rörliga bilder och datorspel. De flesta av dessa förvaras i underjordiska magasin.

Mediascreens uppdrag på KB

Utanför bibliotekets entré kommunicerar skärmar från Mediascreen öppettider samt kommande evenemang och föreläsningar. Digital signage används även för att presentera verksamheten.

Systemet bygger på Samsungs skärmar för utomhusbruk med inbyggd mediaspelare i kombination med Mediascreen Smart. Det är en flexibel och lättadministrerad lösning där kunden själv enkelt uppdaterar och schemalägger text, bild och rörligt material.

Om kunden

Kungliga biblioteket är en statlig myndighet och Sveriges nationalbibliotek. De har uppdrag är att samla in, bevara och tillgängliggöra allt som ges ut i Sverige, från handskrifter, böcker och tidningar till musik, tv-program och bilder. Samlingarna sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer för varje dag.

Uppdrag

Behovsstudie, skärmar och mediaspelare, installation, övervakning och support.

Andra projekt

Berwaldhallen

Berwaldhallen i Stockholm är en av landets viktigaste kulturinstitutioner där ett hundratal konserter ges varje år. Med Mediascreens system kommunicerar konserthuset utomhus, i entrén och foajén.

Mer om Berwaldhallen

Sida

För statliga Sida är det viktigt att kommunicera med besökare, partners och anställda på huvudkontoret i Stockholm. Mediascreen har tagit fram en lösning där det sker genom skärmar i miljöer där många människor passerar och i myndighetens stora föreläsningssal.

Mer om Sida

SPP

SPP behövde ett smart, lättarbetat system för menyer i sin restaurang SPPisen. Mediascreen bytte ut SPP:s tidigare statiska lösning till en variant som restaurangpersonalen själva uppdaterar – och en separat skärm till receptionen.

Mer om SPP