Digital signage: Allt du behöver veta

Skärmarna med avgångstider på en flygplats, kartsystemen i moderna gallerior och små som stora displayer med reklam, marknadsföring och information. Ljusstarka skärmar i offentliga miljöer, i butiker och på arbetsplatser. Alla är exempel på digital signage, eller digital skyltning. Här ingår all öppen kommunikation med hjälp av digitala skärmar – hos Mediascreen enkelt hanterad via en Mac eller PC, padda eller mobil.

Med hjälp av vår molnbaserade mjukvara hanterar ni text, bild och film och skapar snabbt och enkelt olika budskap. Data kan hämtas i realtid från era system och sociala medier och delas sedan snabbt och brett – till en skärm på ett ställe, eller till flera skärmar på många geografiska platser. Hela upplägget hanteras från vilken dator som helst, vilket gör det väldigt flexibelt.

Digital signage finns överallt runt oss, i olika miljöer. Tänk exempelvis på hur du automatiskt tittar på reklamen när du står i kö till kassan hos vissa butikskedjor, hur du enkelt kan beställa hamburgare genom bilrutan och och hur smidigt det i dag är att söka information på exempelvis nöjesfält. I Stockholm jobbar Mediascreen exempelvis med flera olika case och har levererat systemet Mediascreen Smart till stora skärmar i Didriksons flaggskeppsbutik och till statliga myndigheten Sida. På konserthuset Berwaldhallen har vi hittat en lösning med skärmar såväl inomhus som utomhus för att kommunicera kring evenemang och ensembler.

Upplägget är enkelt. Alla budskap schemaläggs och styrs till utvalda skärmar. I vissa fall handlar det om stora LED-skärmar, i andra fall om iPads eller andra tablets. Jämfört med traditionella skyltar går det blixtsnabbt att ändra budskap och anpassa innehållet. Det blir mer och mer populärt att göra skärmarna interaktiva och använda pekskärmarnas möjlighet till delaktighet. Trendspaningar pekar på en utveckling mot mer augmented reality (AR) och på senaste ISE-mässan i Amsterdam, där det allra hetaste exponeras, var välvda LED-skärmar en del av utbudet. Digital skyltning är en stor och snabbt växande industri.

Varför är digital signage så hett?
Svar: Människor är trötta på reklam: Du är inte ensam om att ta fram mobilen när det blir reklam på tv. Samtidigt vill vi gärna lära oss nya saker och vara uppdaterade med information som rör oss själva och våra liv. Det fina med digital signage är att smart teknik kan göra just det – anpassa för relevans. Visste du att annonser utomhus kan ändras i realtid i samklang med vädret? Dessutom kan Googlesökningar på en plats påverka vad som visas på en display just där. Storebror ser dig, absolut – till nytta för såväl konsumenter som bolaget bakom marknadsföringen.

Är det skärmarna som är grejen inom digital signage?
Svar: Skärmarna är såklart oundvikliga, men begreppet syftar på så mycket mer. Digital signage är ett brett koncept och anledningen till att branschen växer är inte kopplad till skärmarnas storlek. Digital signage passar såväl det lilla lokala företaget som jättebolaget med verksamhet på flera kontinenter. Vi på Mediascreen har varit i branschen sedan 2003 och kan intyga att digital signage ständigt utvecklas till att bli ännu mer användarvänligt och att informations- och kommunikationsflödet därmed blir lättare att ta till sig.

Vad menas med att digital signage är kostnadseffektivt?
Svar: Det kostar inte en krona att uppdatera, ändra eller lägga upp en ny en kampanj. Med enkla verktyg i mobiltelefonen kan ni själva redigera video och bilder och sedan snabbt uppdatera på skärmarna, enklast via PC eller Mac.

Funkar det med vilken skärm som helst?
Svar: Tyvärr inte. En vanlig tv klarar inte att användas 24 timmar om dygnet, året runt. Vi bistår gärna med en presentation av Samsungs skärmar, då Mediascreen är certifierad samarbetspartner. Självklart har vi även mediespelare för andra skärmar, om ni redan har sådana.

Hur snabbt kan man byta ut innehållet på en skärm?
Svar: Eftersom du kan sköta vårt system från en PC, Mac, tablet eller mobiltelefon – var du än befinner dig i världen, så länge du har internetuppkoppling – är det supersmidigt. En enda dator kan styra väldigt många skärmar och det krävs bara några klick för att exempelvis ersätta en kampanj. Du behöver ingen speciell mjukvara eftersom allt finns i det berömda molnet.

Hur funkar det med installation? Svar: Vi hjälper självklart till om ni vill det. Mediascreen erbjuder såväl stora avancerade system som mindre upplägg som du, med viss teknisk baskunskap, kan installera själv. Våra tekniker tar sig enkelt runt i Sverige och bistår med service kring våra system. Du behöver inte fundera över begrepp som hdmi, led eller server – experterna löser allt. De kan göra allt från att skruva upp skärmen på väggen och gömma kablar och spelare, till att se till att systemet rullar och är redo för publicering.

Vad ska man tänka om kring innehållet?
Svar: För att nå ut med budskapen är det viktigt att målgruppsanpassa och tänka på vem som är mottagare. På en arbetsplats eller skola blir innehållet av naturliga skäl mer internt – i butiker kan det givetvis vara mer fokuserat på ren reklam. Innehållet ska gärna vara engagerande. I många fall tänker inte mottagarna på att de traditionella vanliga skyltarna har ersatts av digitala, som på hållplatser eller vid flygplatsernas terminaler – det är bara den som ligger bakom budskapet som vet hur enkelt det är att anpassa vid förändringar och hur mycket lättare det är att nå ut. För tips och inspiration kan ni gärna titta på hur vi har jobbat med FTI, ett samarbetsprojekt runt återvinning som vi är väldigt stolta över, eller på vårt koncept hos KLP Fastigheter.

Vad är nästa steg inom digital signage? Svar: Här är det såklart omöjligt att säga säkert, men branschen är snabb på att haka på nya trender. Klart är att vi kommer att se ökade möjligheter till interaktion och personalisering och budskap som anpassas efter varje användares behov. Artificiell Intelligens (AI) gör att digital signage faktiskt kan ersätta fysisk personal, vilket vi redan ser prov på i restaurangbranschen – tänk på hur du kan beställa en hel hamburgermeny via en skärm. Oavsett vad vi får uppleva i framtiden, är digital signage en bransch i utveckling och vi ser fram emot det som väntar runt hörnet.

Nyheter från Mediascreen

Vill du ha senaste nytt om digital skyltning?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!